Minu panus Eesti haridusmaastikul

2022 pidin vastama küsimusele, kuidas olen ma panustanud Eesti haridusse ja avastasin, et kuigi panustanud olen juba 20+ aastat, olen sõnatu. Kuigi olen kõva arhiveerija ja kirjutaja ning vabakutselise ajakirjaniku ja kirjanikuna meeldib mulle ehk liigagi palju süüvida erinevate teemade hingeelusse ja detailides sobrata, palju meelde jätta, palju kirja panna, jagada ja salvestada, ei olegi nii kerge vastata küsimusele, milline on minu panus Eesti haridusse.

Kuigi ma ei ole süvenenult teinud x teadustööd, olen ma siiski teinud palju erinevaid tegevusi, mille ulatus on kindlasti tunduvat laiaulatuslikum kui teadustöödel.

Siinkohal toon välja vaid mõned tegevused. Lisa saad lugeda koos linkidega (tõestustega) minu koolitaja portfooliost ja minu profiili lühikirjeldusest ja wikipediast.

Teeninduspsühholoogia

Alates 2020 koolitusmaterjalide välja töötamine ja õppeprogrammi disainimine Eestis esimese õppejõuna teemal Teeninduspsühholoogia. Esimesed loengud andsin juba kogenud teeninduskonsultandi ja praktikuna tolleaegses Mainori Kõrgkoolis Tartus – tõeliselt huvitav, arendav ja vahva koostöö nii kooli juhtide kui ka üliõpilastega.

Esinesin sel teemal paljudel seminaridel ja konverentsidel. Koostöös Äripäevakirjastusega sai välja antud mahukas Teeninduskäsiraamat.

Virtuaalse suhtlemise kultuur

Virtuaalse suhtlemiskultuuri raamatukese koostamine ja välja andmine nii eesti kui inglise keeles. Tegemist oli esimese eestikeelse meilietiketti õpetava raamatukesega, mille järgi disainisin ka meilietiketi koolitused, mida üle Eesti erinevates asutuses sh haridusasutustes läbi viisin. Propageerisin aastaid viisakusreegleid ja suhtlemiskultuuri virtuaalsetes kanalites. See oli aeg, kui aina enam võeti igapäevaelus kasutusele arvuteid, inimesed hakkasid suhtlema meili teel ja kõik oli veel päris, päris uus… Tavapärane pealkiri meili subjekti real oli siis TERE jne.

Avalik esinemine, suuline- ja kirjalik eneseväljendus

Olen üle 15ne aasta panustanud erinevate sihtgruppide sh õpetajate, õpilaste ja üliõpilaste esinemisoskuste ning suulise ja kirjaliku väljendusoskuse arendamisele. Andsin loenguid aastaid Tallinna Mainori Kõrgkoolis ja hiljem ka näiteks Tallinna Ülikoolis, Rahvaülikoolis, Viljandi Kultuuriakadeemias ja Marketingi Instituudis. Kirjutasin erinevaid artikleid ja 3 raamatut sarjast Avalik esinemine.

Koolitasin tasuta aastaid Eesti Noortekoja JCI alt mitmeid õppeasutusi ja Be Wise projektis, mis oli suunatud Eesti kõrgkoolidele, koolitades avalikku esinemist, pälvisin 2009 aasta JCI parima koolitaja tiitli.

Õpetamisoskused, “uuenenud?” õpikäsitluse rakendamine ja kaasas käimine haridustehnoloogia arenguga

Teemaga avalik esinemine saabus minu koolitusteemade valikusse ja huviorbiiti koolitajate koolitamisoskused. Nimelt avastasin õpetamise käigus, et mitte kõigil ei ole kerge esineda ja oma teadmisi teistele edastada, sain üliõpilastelt tagasisidet erinevate õppejõudude plusside kohta ja ka arengukohad loeti ülesse. Seda kõike siis meie enesevaatluse ja õppeprotsessi kestel, kus palusin üliõpilastel hinnata kõigepealt teisi ja siis ennast ja oma esinemist. Asusin ise täiendama enda teadmisi täiskasvanukoolitusest, didaktikaprintsiipidest ja inimpsühholoogiast, tegin läbi mälutreeningu, et õpetada oma õpilastele seda, kuidas tekste meelde jätta. Osalesin Invicta koolitaja väljaõppes. Tegin läbi 7 aastat kestnud põhjaliku rahvusvahelise koolitajate väljaõppe, mille edukalt lõpetasin olles Eestis ainus selle tasemega koolitaja. Tegelesin aktiivselt eneseanalüüsi ja -arendusega osaledes üle maailma erinevatel konverentsidel ja seminaridel, jälgides teiste koolitajate koolitusvõtteid ja tegevust. Hoian end endiselt kursis uuendustega koolitusvaldkonnas ja õpin Haridustehnoloogia magistris just selle eesmärgiga, et käia ajaga kaasas.

Olen loonud mitmeid koolitusmänge enne virtuaalsete mängude meie igapäevaellu saabumist, kasutanud aktiivselt koolitusmänge oma õpetamise töös ja õpetanud neid ka teistele õppejõududele ja koolitajatele. Näiteks aastal 2013 korraldasin Koolitajate konverentsi Paide Kultuurikeskuses, kus osales üle 70 pedagoogi ja koolitaja ja põhiteemaks oli interaktiivsete koolitusmeetodite kasutamine õppetöös.

2016-2018 töötasin läbi hulga materjale ja kirjutasin põhjaliku kokkuvõtte uuenenud õpikäsitluse kohta Eesti kõrgkoolides. Viisin läbi intervjuud õppejõududega mõistmaks, kas teooria ja praktika käivad käsikäes ja mida saaks teha, et teooria praktikas väljenduks. Kui saan oma kõvaketta pealt andmed kätte, siis lisan selle artikli lingi siia. Kui Sa seda ei leia, siis küsi minu käest.

Ülikoolis panustan õppetöös koolitusmängude loomise protsessi – näiteks äpp HappyCat ja Virtuaalne klassiruum esinejatele (suvepraktikum).

Toetan üle 10ne aasta era- ja grupiviisiliselt õpetajaid ja spetsialiste, kes soovivad õppida professionaalselt oma teadmisi edastama.

Koolitusguruna andsime koos Äripäeva kirjastusega välja mahuka ja põhjaliku Koolitus- ja arenduskäsiraamatu, kus on koondatud kõik vajalik info koolitajaks arenemiseks ja professionaalseks teadmiste edastajaks saamiseks. Olin raamatu ideeautor ja selle struktuuri koostaja, sisu põhiautor ja autoritepoolne toimetaja.

2020 – 2022 osalesin KÜSKI arengueksperdi ja koolitajana Eesti Vaegkuuljate Liidu kutsestandardi loomiseks pilootkoolituse väljatöötamisel ja läbiviimisel, materjalide koostamisel ja kohandamisel. Pälvides Selge Kõneleja 2021 auhinna.

Kokkuvõttes olen olnud üks neist inimestest, kes on aidanud kaasa Eesti hariduses suulise- ja kirjaliku väljendusoskuse kasvule, virtuaalse suhtlemiskultuuri arengule, õpetajate ja õppurite esinemisoskustele ning õppejõudude ja spetsialistide koolitamisoskustele. Seda siis nii loengute, koolituste, artiklite, raamatute kui ka esinemiste vahendusel.

Author: Katrin Aedma

Olen üks paljudest värvilistest inimestest, kes reisib palju ja elab julgelt. Minu armastus, töö ja hobi on koolitamine. Koolitan seda, kuidas suhelda enese ja teistega. Minu kireks on õppimine ja õpetamine, kogemine ja teadmiste jagamine nii koolitaja, kirjaniku kui ajakirjanikuna. Olen neli korda kõrgkoolis õppinud ja lektorina aastaid koolitanud, töötanud juhina kahes oma aja suurimas ettevõttes (SEB ja Eesti Energia), toetanud paljusid ettevõtteid nende arengus konsultandi ja arengueksperdina. Mulle meeldivad mustad lambad ja valged varesed, meeldib mõelda süsteemis, samas raamidest väljas, katsetada uut ja huvitavat austades traditsioone... Mulle meeldivad heatahtlikud, julged, ausad ja asjalikud inimesed. Armastan loodust ja austan igat elusolendit. Armastan elu ja olen tänulik iga päeva eest!

Leave a comment